Joga

Joga

Choć joga nie jest stricte sportem to uznaje się ją za technikę ćwiczeń i system ruchowej rekreacji, albo fitness. Zadaniem ćwiczących jogę jest uzyskanie i zachowanie sprawności fizycznej, jak i psychicznej (samodoskonalenie, medytacja i asceza). Od sportu odróżnia się jogę przeważnie brakiem bezpośredniej rywalizacji, choć należy pamiętać, że tak samo jak w różnych dyscyplinach sportu potrzebny jest w niej wysiłek fizyczny.

następny poprzedni
Minisłownik pojęć
  • Joga

    to słowo można przetłumaczyć zarówno jako połączenie, jedność, jak i kontrolę.

  • Jogin / joginia

    człowiek uprawiający jogę lub też wyznający jej filozofię.

  • Asan

    pozycja w jodze wzmacniająca mięśnie ćwiczącego.

  • Pranajama

    technika oddechowa używana w jodze. Składa się z trzech części: puraka (głęboki wdech), rećaka (wydech), kumbhaka (wstrzymanie oddechu po wdechu lub wydechu). Zadaniem pranajamy jest spowolnienie rytmu pracy serca i zwyczajnie uspokojenie się.

  • Hatha-joga

    to joga znana dobrze nam Europejczykom. Polega na wykonywaniu ćwiczeń umysłowych i fizycznych korzystnych dla naszego zdrowia. Różni się od zwykłej jogi brakiem aż tak długotrwałej medytacji.

  • Samadhi

    stan oświecenia i połączenia się ze wszechświatem. Opisywany w „Jogasutrze” mistrza Petandżali.

Podstawowe informacje

Ze względu na korzenie w buddyzmie jogę utożsamiamy
z ćwiczeniami zarówno ciała, jak i duszy. To w zdrowotnym wpływie na nasz organizm leży siła jogi.

Ćwicząc jogę trenujemy przeważnie te mięśnie, których nie używamy na co dzień. Przede wszystkim ćwiczenia zarówno na sali treningowej, jak i w domu pozwalają nam się rozluźnić, a w przypadku ludzi młodych mogą mieć duże znaczenie w poprawieniu sylwetki (brak garbienia się)
i odejście na jakiś czas np. od komputera.

Podczas ćwiczeń, które są korzystne dla naszego układu nerwowego trenujemy również swoją psychikę.

Pamiętajmy, że umiejętności zdobyte w jodze mogą się nam przydać w zwyczajnym życiu np. gdy mamy jakieś problemy lub chcemy się wyciszyć.

Brak rywalizacji w jodze ma również swoje plusy. Nieważne jak długo ćwiczymy, w jakim jesteśmy wieku, albo jak bardzo jesteśmy wygimnastykowani liczy się sama chęć treningu, który jest właściwy dla naszego organizmu. Ogólnie mówiąc ćwiczenia dostosowujemy do swoich możliwości i jeśli wystarczająco się przyłożymy i tak zauważymy pozytywne efekty jogi w naszym życiu.

Joga sprawi, że każdy poczuje w sobie więcej energii.

Wgłębiając się w historię joga ma o wiele inne znaczenie jak popularne obecnie ćwiczenia. Jest to jeden z ortodoksyjnych systemów indyjskiej filozofii, który za pomocą treningu, medytacji oraz przestrzegania etycznych zasad pozwala poznać naturę rzeczywistości. Zajmuje się więc związkiem pomiędzy ciałem człowieka, a umysłem.

Pierwsze informacje o jodze pochodzą z Indii z około 1500 p.n.e. Chodzi o figurki osób w specyficznych pozycjach podobnych do tego co znamy obecnie z zajęć jogi. Obecnie joga jest niezwykle popularna w krajach Zachodnich. Możemy tu mówić o rozkwicie m.in. jogi w medycynie, fitnessie, jak i jej wersji religijnej (medytacja transcendentalna).

Joga zajmuje się tymi mięśniami, których napinanie
i rozluźnienie wpływa dobrze na zdrowie psychiczne
i fizyczne człowieka. Zdaniem trenerów jogi najróżniejsze bóle związane są z posiadaną przez nas energią. Źle jest zarówno wtedy gdy mamy tej energii za mało, jak i za dużo. Ćwiczenie jogi pozwala natomiast doprowadzić do równowagi i powrotu naszego organizmu do prawidłowego działania. Gdy właściwie trenujemy wystarczająca energia dotrze również do mięśni, w których panowała dotąd jej nierównowaga.

Zasadniczo joga ma przeciwdziałać stresowi. Gdyż to on powoduje problemy związane ze zbyt sztywnymi mięśniami
i brakiem rozluźnienia. Dlatego tak ważne są właściwe ćwiczenia naszej psychiki, bo to ona jest kluczem do odstresowania się.

Ćwiczenia jogi nie są może bardzo dynamiczne, ale nie na tym polega ich siła. Liczy się wyciszenie, stosunkowo mały wysiłek fizyczny i utrzymanie się w stałej pozycji (tzw. asanie).

Asan powinno się wykonywać bez wysiłku. Właściwie przytrzymana pozycja rozluźni mięśnie i zlikwiduje ich napięcie. Poza tym poprawi dokrwienie mózgu, krążenie (także w kręgosłupie), wewnętrze narządy i ukoi nerwy. Joga odnawia nasze mięśnie i działa wprost przeciwnie do ćwiczeń dynamicznych, które przeważnie zwiększają bicie serca, ciśnienie krwi, czy adrenalinę. Ważne w jodze jest ćwiczenie koncentracji. Pozwala bowiem na to, że równie skoncentrowani będziemy podczas treningu nie tylko jogi. Po skończeniu serii asanów ćwiczący ogólnie czuje się lepiej oraz jest mniej zmęczony psychicznie.

Jako pierwszy jogę przybliżał Polakom profesor Wincenty Lutosławski (stryj dobrze znanego kompozytora Witolda Lutosławskiego). Jego zainteresowanie takimi ćwiczeniami wynikało z problemów ze zdrowiem. Zwykli lekarze nie umieli mu pomóc więc zaczął interesować się jogą. Wincenty Lutosławski opracował też pierwszy podręcznik jogi w języku polskim („Rozwój potęgi woli przez psychofizyczne ćwiczenia według dawnych aryjskich tradycji oraz własnych swoich doświadczeń podaje do użytku rodaków Wincenty Lutosławski”.

Dla wielu joga nie ma większego związku z religią, a jest bardziej systemem pozwalającym na osobisty rozwój (wpływa na umysł, ciało i ducha).

Obecnie kojarzona przez wszystkich joga pojawiła się
w latach 70-tych ubiegłego stulecia. Wpłynął na to sprzeciw ludzi młodych wobec konsumpcji i stylu życia ich rodziców. Poza tym joga miała duży związek z ruchem hipisowskim. Jednak największą popularność joga zdobyła już w latach 90-tych. Na Zachodzie ćwiczy ją około 7% społeczeństwa
u nas pomimo coraz większej ilości trenujących jogę szacuje się, że jest to 1%. W popularyzacji jogi duże znaczenie ma zwyczajna moda na ruszanie się, którą wyznaczają głównie osoby znane.

Joga

Zgrajmy się na sport: Joga

Trenuj ulubioną dyscyplinę razem z przyjaciółmi! Załóż konto lub zaloguj się do serwisu.

Partnerzy i sponsorzy

następne poprzednie