Szachy

Szachy

Szachy to strategiczna gra planszowa,
w której dwóch graczy rywalizuje ze sobą za pomocą pionów i figur, na 64-polowej szachownicy. Inna nazwa szachów to bierki. 

Każdy z zawodników dysponuje szesnastoma figurami: królem, królową (hetmanem), dwoma gońcami (lauframi), dwoma skoczkami (końmi), dwoma wieżami
i ośmioma pionami. Bierki obu przeciwników różnią się od siebie tylko kolorem.

  • Czy wiesz, że..

    Teoretycznie najdłuższa gra w szachy może zawierać nawet do 5949 ruchów!!!

  • Czy wiesz, że..

    Pierwsze szachowe mistrzostwa świata kobiet odbyły się w 1927 roku. Wygrała w nich Vera Menchik.

  • Czy wiesz, że..

    O Szachach pisał w swoim poemacie (który powstał między 1562, a 1566 rokiem) już Jan Kochanowski. To on opisał polskie nazwy figur szachowych i przedstawił tę dyscyplinę jako grę królewską.

  • Deep blue

    nazwa komputera, który toczył pojedynki z arcymistrzem Garri Kasparowem. Pierwszy w 1996 roku wygrał człowiek, w rewanżu rok później komputer wygrał dopiero w szóstej partii (do tej pory istnieje teoria, że w 1997 roku wbrew regulaminowi podczas gry dokonywano poprawek w oprogramowaniu)

  • Czy wiesz, że..

    Międzynarodowa Federacja Szachowa powstała w 1924 roku. Na ten sam rok datuje się pierwszą olimpiadę szachową.

  • Czy wiesz, że..

    W Londynie w 1851 roku rozegrano pierwszy znaczący międzynarodowy turniej szachowy. Wygrał go Adolf Anderssen.

  • Czy wiesz, że..

    Pierwsze zapisy o szachach pochodzą z Persji z lat 70 VI wieku naszej ery, choć tak naprawdę dyscyplina pochodzi z Indii.

  • Czy wiesz, że..

    Polak Stanisław Ulam był współautorem pierwszego szachowego programu komputerowego. Powstawł on w 1956 roku.

następny poprzedni
Minisłownik pojęć
  • Wieczny szach

    sytuacja, w której każdy następny ruch graczy oznacza szach. Wieczny szach powoduje remis w partii.

  • Mat

    sytuacja, w której nie ma już możliwości obrony króla. Jest to jednoznaczne z końcem partii i wygraną zawodnika matującego.

  • Szach

    sytuacja, w której król jest zagrożony zbiciem przez figurę przeciwnika (choć tak naprawdę króla nie można zbić). W przypadku szacha należy się bronić (np. przez przesunięcie króla o jedno pole).

  • Zbicie

    zgodne z regułami wykluczenie figury przeciwnika z gry i postawieniu w jej miejscu figury bijącej.

Podstawowe informacje

Podstawowe informacje

Całą grę rozpoczyna zawodnik będący w posiadaniu białych figur. Po czym następują naprzemienne posunięcia bierek (zgodne z zasadami ruchu każdej z nich). W momencie pojawienia się bierki na polu zajmowanym przez bierkę przeciwnika możemy mówić o zbiciu.

Jeśli jesteś początkującym szachistą i zastanawiasz się nad wymianą figur pomóc Ci mogą wartości figur szachowych. Przy założeniu, że pion to 1 punkt, wartość hetmana to 9 punktów, wieży 5, a skoczka lub gońca 3. Pamiętaj jednak, że podczas gry są sytuacje gdy wartość figur jest inna (np. pion zbliżający się do pola wymiany, czy król gdy zmniejsza się liczba figur na szachownicy).

Szach to sytuacja bezpośredniego zagrożenia króla. W takim wypadku w następnym ruchu trzeba go bronić. Natomiast mat oznacza, że nie ma już żadnych szans by go obronić,
a zwycięstwo w partii przyznawane jest matującemu. Możliwy jest również remis gdy obaj przeciwnicy tak ustalą, gdy jest pat (brak możliwości ruchu w sytuacji bez szacha), martwa pozycja (nie ma szans na mata) oraz w innych przypadkach na wniosek jednego z zawodników (m.in. w sytuacji wiecznego szacha).

Figury

Pion – bierka poruszająca się o jedno pole do przodu (w linii prostej) i bijąca na ukos. W przypadku dojścia do linii przemiany (końca szachownicy, czyli pierwszej linii dla czarnych bierek i ósmej dla białych) piona można wymienić na dowolną inną figurę.

Wieża – bierka poruszająca się o dowolną liczbę pól w pionie lub w poziomie (nie może przeskakiwać przez inne bierki bo jest figurą ciężką). Przy wykorzystaniu wieży można zrobić roszadę z królem. Na początku partii każdy z zawodników ma dwie wieże.

Skoczek – bierka inaczej zwana koniem. W trakcie jednego ruchu porusza się o jedno pole do przodu oraz na ukos (może przy tym bez problemu przeskakiwać nad innymi figurami). To jedyna bierka poza pionem, która może rozpocząć partię (na jej początku zawodnicy mają dwóch skoczków ustawionych obok wież).

Goniec (laufer) – można go przesunąć o dowolną liczbę pól po przekątnej. Biały goniec porusza się zawsze po białych polach szachownicy, a czarny po czarnych (na początku rozgrywki figury te są ustawione obok skoczków). Żaden z nich nie może przeskakiwać nad innymi bierkami.

Hetman (inaczej dama, królowa) – szachowa figura
z największymi możliwościami (choć nie może przeskakiwać przez inne bierki). Warto dodać, że jest tak dopiero od XV wieku wcześniej hetman miał małe znaczenie podczas rozgrywki. Jego pozycja początkowa znajduje się obok króla.

Król – najważniejsza figura w całej grze, gdyż brak możliwości obrony króla oznacza przegraną partię (mat). Natomiast każde zagrożenie królowi oznacza szach. Sam król porusza się
w dowolnym kierunku jedynie o jedno pole. Królowie obu zawodników nigdy nie mogą ze sobą sąsiadować.

Szachy

Zgrajmy się na sport: Szachy

Trenuj ulubioną dyscyplinę razem z przyjaciółmi! Załóż konto lub zaloguj się do serwisu.

Partnerzy i sponsorzy

następne poprzednie